tisdag, december 12, 2006

Fynd är något man inte behöver till ett pris man inte kan motstå...

Som vanligt får man vad man betalar för. Jag tyckte att jag gjorde ett fynd när jag köpte en ljusspiral i en affär i Ullared för bara 200:- när syrrAnn hade pungat ut 500:- för sin, men såhär i efterhand har jag insett att prisskillnaden har en förklaring.

När vi hade målat färdigt väggarna i vardagsrummet hängde jag upp ljusspiralen på en av de vita väggarna och tände alla 16 ljusen. Efter någon timme var väggen svart av sot på 4 ställen och det var väl då jag insåg att jag fick betala för mitt "fynd". SyrrAnns ljusspiral är lite fiffigare eftersom ljushållarna sitter en bit ut från väggen, ljushållarna på min däremot sitter direkt på spiralen och alltså bara några millimeter från väggen, därav sotfläckarna. Att en av ljushållarna dessutom var sned från början störde mig mer än jag hade trott och jag började fundera på om mitt fynd skulle förpassas till återvinningen på Sysav.

Som tur var fick Sebbe hjälp av en snäll kollega som svetsade och fixade lite så helt plötsligt satt den sneda ljushållaren rakt igen! När vi skruvade tillbaka spiralen på väggen satte vi några brickor bakom för att den inte skulle hänga "kloss intill" väggen (som de säger här i Skåne). För säkerhets skull målade jag också en brun cirkel under spiralen för att eventuella sotfläckar inte ska synas så väl. Det var inte helt enkelt att få till den där cirkeln, men till slut kom jag fram till vad som var bäst:

Spik i mitten, snöre och penna funkade inte alls för mig. Cirkeln blev ju inte alls rund eftersom man kan variera lutningen på pennan alldeles för lätt. Vad som däremot funkade var att göra ett "måttband" av målartejp. Jag tog två långa tejpbitar och satte ihop med tejpsidorna mot varandra, tryckte ena änden över spiken i den tänkta cirkelns mitt, markerade i andra änden på tejpbandet hur stor cirkeln skulle vara och sen var det bara att snurra tejpbandet runt och samtidigt pricka väggen. När jag prickat färdigt fyllde jag i ett starkare streck för hand och sen tejpade jag en massa tejpremsor rakt över strecket. Nästa steg var nog det klurigaste, att skära med mattkniv genom tejpen en liten bit utanför strecket på fri hand. Darrigt värre, men det blev rätt bra. Sen var det bara att ta bort tejpen på insidan skärsnittet och vips hade jag en cirkelmall på väggen. Enligt konstens alla regler "mättade" jag kanten genom att måla tejpskarven med bakgrundsfärgen (vit) innan jag målade hela cirkeln med brun färg 3 gånger. När jag sen drog bort tejpen blev jag faktiskt överraskad, det blev bättre än jag trodde och kanten blev faktiskt i det närmaste knivskarp!

Det blev mycket snyggare att ha den bruna färgen bakom ljusspiralen också, både när den lyser och när den inte lyser.

Nu går jag omkring hemma och funderar på om man inte kan måla cirklar/fyrkanter/romber/trianglar eller andra former på andra väggar också.....?

Resultatet:

1 Kommentarer:

At 2:17 em, Blogger Viktoria said...

Nämen oj, vad snyggt! Det hade aldrig kommit på. (Förmodligen hade jag bara blundat mej förbi sotfläckarna.)

 

Skicka en kommentar

<< Home